Thursday, February 17, 2011

Agensi Kaunseling & Pengurusan Kredit (AKPK)

AKPK merupakan satu agensi yang ditubuhkan di bawah Bank Negara Malaysia pada 17.04.2006. selama ini aku hanya mendengar singkatan ini melalui iklan2 di tv dan akhbar, tak sure pun secara details perkhidmatan yang telah disediakan di bawahnya. bukan setakat kaunseling sahaja tetapi program pengurusan pun ada. so makna kata tak semestinya untuk individu mendapatkan bantuan / pandangan penyelesaian masalah kredit sahaja, sesiapa pun boleh datang if nak dapatkan formula bagi pengurusan kredit. 
selama sejam mendengar taklimat ari nie dari 8.30 hingga 11.30 mmg bermakna sangat2. just nak sharing dengan semua antara tips2 membina bagi mengelakkan dibelenggu oleh masalah kredit yang kritikal.
yang penting di sini adalah kena ada perancangan kewangan.

KENAPA perlu perancangan
  • sebagai panduan mencapai matlamat hidup
  • bagi melindungi diri serta orang tersayang
  • mengelakkan masalah kewangan
disamping perancangan, bajet pun boleh membantu. aku yakin semua orang sure ada bajet kewangan sendiri. lagi2 klu dah nak dekat2 time gaji dah stanby ngan bajet masing2 nak agihkan kemana income. . . . . dalam buat bajet jgn lupa tuk menabung. . . . tak banyak, sedikit pun jadilah kan. nie lah sekarang yang sedang aku nak tanamkan dalam diri. selama nie manabung tapi tak agak susah nak maintainkan.

sikit2 lama2 jadi banyak
info lanjut berkaitan dengan AKPK boleh lah layari www.akpk.org.my or ditalian bebas 1800-88-2575. perkhidmatan yang disediakan bawah AKPK semuanya PERCUMA.



 nie program terbaru yang akan diadakan di AKPK.
"POWER" pengurusan wang ringgit anda ialah program pendidikan kewangan praktikal. direka bagi memberikan pengetahuan asas kewangan serta cara pengurusan kewangan secara wajar.

program ini terbuka bagi 18 tahun & keatas. program ini pun percuma. berlangsuang di beberapa lokasi AKPK semenanjung Malaysia termasuk lah sabah & sarawak.

jemputlah mendaftar kepada yang berminat ye.

"elak pergantungan kepada sesiapa"
"setiap wang adalah pelaburan"


0 comments:

Post a Comment